Περιγραφή
Το βιβλίο ασκήσεων Βήμα 1 extra από την Ολλανδική σειρά «Βήμα-Βήμα» των Rob Brunia and Cor van Wijgerden. Στις 56 σελίδες του περιέχει 616 ασκήσεις.
Λίγα λόγια για το Βήμα 1 extra
Το βιβλίο ασκήσεων Βήμα 1 extra είναι ένα πολύ χρήσιμο βιβλίο. Στο πρώτο μισό του βιβλίου θα βρείτε ασκήσεις παρόμοιες με αυτές που ασχοληθήκαμε στο βιβλίο ασκήσεων Βήμα 1.
Αυτό δε λειτουργεί μόνο ως επιπλέον εξάσκηση, αλλά και ως επανάληψη.
Στο δεύτερο μισό θα συναντήσουμε ασκήσεις με τον τίτλο “Διάφορες”. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία υπόδειξη για τον τύπο της άσκησης, με αποτέλεσμα οι ασκήσεις να μοιάζουν περισσότερο με πραγματικές παρτίδες. Για το λόγο αυτόν, οι ασκήσεις είναι πιο δύσκολες από αυτές του Πρώτου Βήματος. Τα θέματα των ασκήσεων όμως είναι κοινά: κέρδος υλικού, ματ σε μία κίνηση και άμυνα. Αυτό είναι όλο.
Το Βήμα 1 extra έχει 25 σελίδες με τεστ. Στις ασκήσεις αυτές ο μαθητής δε γνωρίζει το θέμα της άσκησης. Αυτό λειτουργεί ως προσομοίωση κανονικής παρτίδας. Θα πρέπει να μπει στη διαδικασία να σκεφτεί ό,τι γνωρίζει για το σκάκι (ματ, κέρδος υλικού, άμυνα κλπ.) αλλά και να αρχίζει να αντιλαμβάνεται την έννοια του φινάλε.
Εδώ η σωστή απάντηση είναι 1. Αζ6. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος ώστε να μη χάσουμε το πιόνι που είναι η τελευταία μας ελπίδα για τη νίκη. Μία ενδιαφέρουσα προέκταση του θέματος είναι το να αντιμετωπίσει ο προπονητής της τάξης σε σιμουλτανέ τους μαθητές του, βάζοντας στη σκακιέρα τη συγκεκριμένη θέση.
Έτσι το όφελος θα είναι διπλό.
Για κάθε άσκηση ο μαθητής να αναζητεί τη σωστή απάντηση μέσα από τρεις ερωτήσεις:
– Μπορώ να κερδίσω υλικό;
– Μπορώ να κάνω ματ;
– Απειλείται κάποιο κομμάτι μου;
Λίγα λόγια για το Βήμα 1 extra
Σχεδόν όλα τα παιδιά δεν είναι ακόμα έτοιμα να παίξουν μία παρτίδα σκάκι, ακόμα και αν τελείωσαν με επιτυχία το βιβλίο ασκήσεων του Πρώτου Βήματος. Σε κάθε παρτίδα στήνονται κομμάτια με μεγάλη συχνότητα που άλλες φορές ο αντίπαλος και αυτός τα βλέπει και άλλες όχι. Δεν έχουν ακόμα μία καλή αντίληψη για το τι γίνεται στη σκακιέρα π.χ. δεν βλέπουν όλες τις πιθανές αμυντικές και επιθετικές κινήσεις. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτό το θέμα ως το πλέον σπουδαιότερο, διαφορετικά θα παραμείνει ως μία σημαντική αδυναμία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Δε θα πρέπει λοιπόν, να προχωρήσουμε σε νέα ύλη, αν τα παιδιά δεν έχουν κατανοήσει τα βασικά σε μεγάλο βαθμό.
Προσέχοντας τις παρτίδες τους μπορούμε να παρατηρήσουμε τι από αυτά που έχουμε μάθει εφαρμόζεται στην πράξη. Δε γίνεται ένα παιδί που δεν μπορεί να δει ένα κομμάτι που κρέμεται να του διδάξουμε τη διπλή απειλή του Δεύτερου Βήματος και να τη χρησιμοποιήσει και στις παρτίδες του. Η καλύτερη μέθοδος για την ανάπτυξη των παιδιών είναι να τα αφήνουμε να παίζουν παρτίδες. Πρέπει επίσης να γνωρίζουμε ότι κάθε παιδί χρειάζεται διαφορετικό χρόνο από το άλλο για να ολοκληρώσει την κάθε φάση. Ένα παιδί ίσως χρειαστεί να παίξει 300 παρτίδες, ενώ κάποιο άλλο ίσως 1000. Φυσικά, οι ασκήσεις βοηθούν ώστε αυτό να γίνει πολύ πιο γρήγορα.-
Αξιολογήσεις
Δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση ακόμη.